TJEDAN ŠKOLSKOG DORUČKA

14.10.2022. 09:40

Naša se škola priključila projektu „Tjedan školskog doručka“ te su u tjednu od 10. do 14. listopada 2022. godine provedene prigodne aktivnosti kojima je cilj bio učenike poučiti važnim spoznajama o zdravom doručku.

Provedbom svih pet izazova pomoću kojih su učili o zdravom doručku, učenici su naučili brojne nove činjenice o zdravom doručku, osmislili i kreativno prikazali svoja nova znanja te poučili i druge razrede o onome što su samostalno saznali pomoću plakata izloženih na panoima učionica ili hola škole.

 

1. Probudi svoj um!

Učenici 1. b razreda u područnoj školi, nakon što ih je učiteljica poučila kako treba izgledati zdrav doručak, iz novinskih prospekata izrezivali su namirnice koje su važne za rast i razvoj. Pomoću kolaž tehnike učenici su uz pomoć učiteljice kreirali poučan pano u učionici koji će ih često podsjetiti što je dobro doručkovati, a što trebamo izbjegavati.

Učenici 2.a razreda razgovarali su o zdravim namirnicama i idejama kako se što bolje pripremiti za dan koji slijedi dobrim doručkom. Nakon razmjene ideja, svoje ideje što je to pravi zdravi doručak učenici su pretvorili u vješte crteže.

Učenici 2.b razreda u područnoj školi također su istražili koje su to zdrave i poželjne namirnice za doručak nasuprot nezdravim namirnicama. Kreativne ruke od novih su spoznaja načinile i dva modela ljudskog tijela od hamer papira, a dovršili su ih služeći se tehnikom kolaža. Na jednom su prikazu ljudskog tijela nalijepili zdrave namirnice, a na drugom su prikazu nalijepili nezdrave namirnice. Oba su izložili u svom razredu kako bi se svakog jutra mogli prisjetiti što je dobro doručkovati.

Učenici 6.a razreda također su se priključili izazovu „Probudi svoj um!“. Nakon istraživačkog dijela zadataka u kojemu su saznali kako doručkom mogu osigurati bolju koncentraciju, pamćenje i dobro raspoloženje, krenuli su na posao. Istražili su koji doručak mozak hrani, a koji mu teškoće radi. Naučili su što je zdravo jesti, a što će im na želudac loše „sjesti“. Razgovarali su o svojim prehrambenim navikama te su promislili što čine dobro, a što se ipak može promijeniti. Na kraju su u skupinama napravili prijedlog doručka koji će nahraniti njihov mozak. Prijedloge 6.a razreda možete vidjeti na plakatima na slikama, kao i u holu naše škole.

Na satu razrednika učenici 6.b razreda razgovarali su o zdravom doručku i važnosti istoga. Prema kratkoj anketi trećina razreda uopće ne doručkuje, dio razreda nešto popije poput kakaa ili pojede pahuljica, tek manji dio razreda (4 učenika) izjasnilo se da pojedu nešto drugo i redovito doručkuju. Nakon toga pokazala sam učenicima razliku između zdravog i nezdravog doručka. Tu se također dio razreda izjasnio da povremeno jedu ili piju kao prvi jutarnji obrok nezdravu hranu i piće. Podijeljeni u skupine učenici su kao završnu aktivnost nacrtali kako bi trebao izgledati zdravi jutarnji obrok koji bi probudili svoj um, bili pažljiviji na nastavi i postizali bolji uspjeh u školi.

  1. Pokreni se! 

Učenici 7.a razreda na jedan su sat razrednika ugostili sportaša Vedrana Kovačića koji je bivši učenik naše škole. Vedran je uspješan fitness trener i nogometaš, a s učenicima 7.a razreda porazgovarao je o tome tko je što doručkovao, te koliko je to dobar obrok. Učenike je animirao da u skupinama osmisle nutritivno kvalitativne doručke, ali i razjasnio neke od mitova povezanih uz unos vode i poželjnu dnevnu aktivnost. U konačnici, učenicima je pojasnio osnovnu podjelu namirnica (ugljikohidrati, proteini, masti) te ih je savjetovao o tome za kojom vrstom namirnica je važno posegnuti prije i nakon treninga.

Učenici 7.b razreda poslušali su predavanje razrednika Ivice Pačarića (učitelja tjelesne i zdravstvene kulture) koji im je pojasnio zašto je pravilna prehrana važna za dobro zdravlje, koje namirnice nam daju energiju i snagu te koje su namirnice posebno važne kada se bavimo sportom. Učenici su kreirali tablice u koje su upisali podatke o vlastitom doručku i prehrani prije i nakon treninga.


3.    Prouči doručak!

Učenici 3.a razreda tijekom Tjedna školskog doručka sudjelovali su u izazovu „Prouči doručak“. U te su svrhe upotrijebili svoje istraživačke sposobnosti te su istražili kako od polja pa preko zrna dođe do kukuruznog brašna, odakle nam dolazi mlijeko te kako je izgledala mužnja nekada, a kako izgleda sada, kako se dobije mast te kako dobijemo crvenu sitnu papriku istražujući procese preko sadnje, rasta, sušenja pa sve do mljevenja. Kako bi svoje istraživanje i potkrijepili iskustvenim dokazima sve su istražene proizvode i pripremili u svojoj učionici, a neki su poslužili i kao prigodan doručak. 

Učenici 5.a u sklopu Tjedan zdravog doručka su proučavali kako zdravi doručak utječe na zdravlje, okoliš te na malog proizvođača. U uvodnom su dijelu razgovarali o tome što je to zdravi doručak i važnost doručka kao obroka u danu. Potom su učenici rješavali zadatak u skupini, te pisali  svoja razmišljanja o utjecaju zdravog doručka kako na zdravlje, tako i na okoliš te malog proizvođača. U završnom su dijelu sata prezentirali i razgovarali o onome što su učenici napisali i zaključili.

Učenici 5.b razreda su proučavali put doručka od proizvođača do potrošača. Radili su u skupinama i imali različite zadatke. Jedna skupina je procjenjivala koliki put prolaze na primjer rajčice iz našeg vrta ili banane iz Brazila do našeg stola. Druga skupina je istraživala odakle potječu neke namirnice poput manga, avokada ili đumbira i probali su pronaći zamjenu za njih u našem podneblju, što nije bilo lako. Treća skupina je trebala odrediti koje namirnice su biljnog, a koje životinjskog podrijetla. Zaključak je bio da je najbolje jesti namirnice iz svog vrta i dvorišta, jer tako dobijemo najsvježije i najzdravije namirnice, na primjer pečena jaja sa salatom od rajčice.

4.    Pripremi doručak!

Učenici 1. a razreda uz pomoć učiteljice pripremili su zdravi doručak koji su potom i slasno pojeli. Mali su kuhari vješto izrezali jabuke na kriške te namazali kruh s margarinom i medom.

U područnoj školi, učenici 3.b i 4.b razreda uz pomoć učiteljica i kuharice pripremali su zdrav doručak. Zadatak učenika bio je postati kuharom na jedan dan te pripremiti zdrav doručak. Učenici su smislili svoje zdrave jelovnike te su se podijelili u skupine. Jedna skupina učenika pomagala je namazati sirni namaz s tunjevinom na integralni kruh, druga je skupina gulila mandarine, a treća je skupina rezala jabuke na manje komade pripremivši si tako ukusan i zdrav doručak. Nakon pripreme, zajednički su uživali u zdravom doručku koji su si sami pripremili.

Učenici 7. razreda koji sudjeluju u radu skupine kemičari također su sudjelovali u navedenoj aktivnosti. Učenici su intervjuirali kuharicu te saznali vrlo važna podatke o radu kuhinje i obrocima. Uz pomoć učiteljice, napravili su zdravi doručak – voćni smoothie od zobenih pahuljica, banana, mlijeka, šumskog voća i maslaca od kikirikija po želji. Cijeli je postupak vidljiv u kratkom video klipu koji je napravio učenik Mihael Čatić.

5.    Potakni promjenu!

Učenici 4.a razreda u obilježavanju „Tjedna školskog doručka“ sudjelovali su provedbom čak tri aktivnosti.  U sklopu prve aktivnosti učenici su izradili plakate kojima su prikazali što se može kompostirati, a što ne može. Njihova misao vodilja bila je vraćanje tlu hranjivih tvari, što su svojim plakatima i prikazali. Druga aktivnost potaknula je učenika da osmisle što je više moguće raznolikih doručaka. A kako bi se u obilježavanje „Tjedna školskog doručka“ uključili i roditelji, osmišljena je aktivnost u kojoj su učenici uz pomoć roditelja trebali osmisliti popis za kupnju. Ideja iza osmišljavanja popisa za kupnju je smanjenje bacanja hrane.


Na satu razredne zajednice učenici 8.b su razgovarali o tome kako riješiti problem bačene hrane, kako smanjiti bacanje i kako ispravno odložiti ostatke. Zadatak je bio istražiti školski jelovnik i u suradnji s kuharicom odrediti koje se hrane najviše baca. Uz kruh, najviše se bacalo voće i njegovi ostaci. Učenici su također imali zadatak da osmisle 3 aktivnosti kojima bismo mogli doprinijeti odlaganju hrane. Jedna od učeničkih ideja bila je kompostiranje ostataka voća koji često ostanu bačeni u miješano smeće, a mogu i dalje biti iskorišteni. 8.b razred je, uz pomoć kuharice, sakupio kore i ostatke od mandarina koje su bile za užinu i odložili ih u školsku kompostnu jedinicu. Dodatno, učenici su od ostalih kora od drugih razreda izradili jesenske, mirisne motive od kore mandarine, osušili ih i postavili na pano u učionicu.

Skupina učenika koji polazi domaćinstvo, zajedno s učiteljicom Elvirom Bugarić razgovarala je o tome kako možemo efikasno iskoristiti ostatke hrane. Nakon uvodne diskusije i razmjene ideja, učenici su nacrtali svoje ideje i prijedloge kako možemo efikasno iskoristiti ostatke hrane. Ideje su bile brojne, a u nastavku prikazujemo samo nekoliko.

Skupina učenika koja sudjeluje u radu skupine Ekolozi također se uključila u obilježavanje Tjedna školskog doručka. Odlučili su se sudjelovati u petom izazovu – „Potakni promjenu“ te su svoj doprinos dali kroz tri aktivnosti.

1. AKTIVNOST

Učenici su istražili kod školske kuharice što sve ostaje nakon školskog doručka i izradili su plakat na kojem su prikazali što se od ostataka hrane može kompostirati, a što ne.

Prvi tjedan smo krenuli s navedenim aktivnostima. Kuharica je ostavila ostatke hrane od užine i učenice su odnijele kompostirati u školski spremnik za kompost. Kompostirali smo koru od mandarina, banana i ostatke kruha.

2. AKTIVNOST

Škola ima puno ukrasnih biljaka. Dio otpada od školskog doručka ćemo iskoristiti za povremeno zalijevanje biljaka vodom koju pripremimo od kore od banane.

Učenici su kore od banane stavili u vodu, ostavili da odstoji i napravili vodu za zalijevanje biljaka.

3. AKTIVNOST

Od ostataka voća možemo napraviti smoothije. Sačuvati kore od naranče i napraviti mirisne svijeće i eko hranilice za ptice. Najviše ostaje kruha i učenice su izradile edukativni plakat s idejama što napraviti sa preostalim neiskorištenim kruhom.